Van Angst naar invloed uitoefenen op het COVID-19 virus.

Invloed op jouw Vitaliteit

Ik las vorige week dat een kwart tot een derde van de mensen bang is om besmet te raken door het Covid-19 virus. Er is angst. Ik merk het ook in mijn kring van familie, vrienden en kennissen. Angst (maar ook elke andere emotie) heeft een negatieve invloed op onze immuniteit. Angst is een slechte raadgever voor Vitaliteit.
We zouden bijna gaan denken dat ziek worden door dit virus alleen maar tegen te houden is door de maatregelen van de overheid en de komst van een vaccin. Maar er is meer onder de zon! Je kunt ook zelf invloed uitoefenen op je Vitaliteit om zo de kans om ziek worden door het COVD-19 (en andere virussen) te verkleinen! Hoe dan?

We willen allemaal gezond blijven, willen onze familieleden en dierbaren in onze armen blijven sluiten, we willen dat de tijd van angst en maatregelen voorbij gaat. GRASVitaal gaat voor bewustwording van alle mogelijkheden om zelf keuzes te maken bij het verkleinen van de kans om ziek te worden. Wij mensen zijn goed in staat om ook zelf te overwegen welke informatie wel en niet kan helpen.

Daarom via deze weg een korte verzameling van een aantal niet onbelangrijke voedingstips om je immuniteit te versterken. Ik wens je minder angst en een groter gevoel van veiligheid door een beroep te doen op je eigen gezonde verstand. Go for it!

De onderstaande tips passen in de visie van GRASVitaal bij het maken van keuzes die gaan over:

  1. Vitaal blijven.  
  2. Wanneer je weerstand laag is of je denkt dat je vatbaar bent voor een virus
  3. Te weten wat je kunt doen wanneer je lichte verschijnselen van verkoudheid / griep krijgt of hebt, misschien veroorzaakt door Covid-19
  4. Wanneer je ziek bent door Covod-19
  5. Te weten wat je kan doen wanneer een besmetting door het Covid-19 virus een feit is en wanneer je nog in de eerste fase bent van de ziekte.

De aangegeven tips zijn een ruwe samenvatting van informatie en ervaringen opgedaan sinds 15 maart 2020 en van een aantal van ver daarvoor. Ze worden door medici en virologen uit verschillende landen als helpend gezien. Ze worden tot nu toe onderbelicht in het reguliere nieuws. Daarom hier maar even de schijnwerpers er op!

1. Vitaal blijven

Hier wil ik het kort houden omdat er genoeg adviezen op internet te vinden zijn om via voeding een gezonde leefstijl te vinden of te houden. Naast een gezonde Voeding is bewustzijn van je leefstijl in het algemeen van invloed op je Vitaliteit. Dus naast Voeding je manier van Ademhalen en de hoeveelheid frisse niet vervuilde lucht die je binnenkrijgt. Andere pijlers van Vitaliteit zijn: voldoende en gezond Bewegen; niet alleen fitness en hardlopen, maar ook ontspannende beweging als wandelen, Yoga, Dansen of bijvoorbeeld Qi Qong. Naast bewegen ook de juiste hoeveelheid aandacht voor ontspanning. En dit laatste vooral ook in combinatie met sociale contacten; aandacht voor Hartzaken en het opdoen van Inspiratie, Doelen stellen en focus.

Wat je aan voeding inneemt bepaalt jouw weerstand  

In het algemeen geldt dat de gemiddelde waarden van voedingsstoffen in biologische groenten vaak wel tot 5 x hoger liggen dan dezelfde producten in de gemiddelde supermarkt! Eind 1900 is aangetoond dat de voedingswaarde van ons voedsel sinds het in gebruik nemen van kunstmest (1910) met 46 % is afgenomen! Los nog even van het effect van bestrijdingsmiddelen. Dat we sinds begin 1900 minder immuniteit opbouwen is daarom niet zo gek!   

Verder maak ik hieronder een onderscheid tussen de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden en de hoeveelheid om je immuniteit een boost te geven. De hoeveelheden die je via supplementen in neemt zijn bij voorkeur tijdelijk. Wanneer je twijfelt vraag advies bij een voedingsdeskundige of je huisarts.      

Onderstaande voedingsadviezen en informatie komen in hoofdzaak van de site: www.zelfzorgcovid19.nl. De adviezen die daar worden gegeven worden ondersteund door 141 medici en paramedici: https://zelfzorgcovid19.nl/medici/

2. Wanneer je weerstand laag is of je denkt dat je vatbaar bent voor een virus

Bijvoorbeeld door toegenomen leeftijd, (aanleg voor) een chronische ziekte of door een slordige leefstijl waardoor chronische tekorten optreden en je immuunsysteem verzwakt raakt.

Quercetine
Quercetine is een flavonoïde, die planten en vruchten hun prachtige kleur geven. Quercetine is één van de kostbaarste flavonoïden! De gebruikelijke inname van quercetine via onze voeding ligt tussen 5 mg en 40 mg per dag, maar een inname van 200-500 mg / dag is mogelijk met een hoog gebruik van groenten en fruit, vooral wanneer de schil wordt geconsumeerd.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Quercetine om je immuniteit een boost te geven voor een volwassene is wel 1000 mg. Best wel veel. Dit gedurende maximaal 12 weken. Tot 722 mg per dag gebruiken is quercetine veilig. Over een langere periode grotere hoeveelheden gebruiken kan de nierfunctie nadelig beïnvloeden. Quercetine kun je innemen via supplementen; de aanbevolen 1000 mg per dag om je vitaliteit te verhogen haal je anders nooit. Of je wilt een pond kappertjes per dag eten :-). Over supplementen meer bij het volgende punt: 3. Wanneer je lichte verschijnselen van verkoudheid hebt. Kijk maar in de tabel hieronder om te zien hoe relatief weinig quercetine er per 100 gram in een voedingsmiddel zit.
Okay, wanneer je het dus nog even zonder supplementen wilt doen bedenk dat Quercetine vooral voorkomt net onder de schil. Bij citrusvruchten is het dus te vinden in het zachte witte gedeelte, wat we er meestal afhalen. Niet doen zou ik dan zeggen. Eet het gewoon ook op.
Wanneer je biologisch, dus onbespoten voedingsmiddelen gebruikt is het verder raadzaam zoveel mogelijk of alles van de schil mee te eten. Verder komt deze super flavonoïde vooral voor in bijvoorbeeld rode wijn, thee, uien, boerenkool, tomaten, broccoli, groene bonen, asperges, appels en bessen.
Hieronder een lijst van voedingsmiddelen waar quercetine ook inzit met de hoeveelheid Quercetine in mg per 100 gram.

per 100 gram mg quercetine
Kappertjes 234
Carobvezel 58
Dille 55
Koriander 53
Rode ui 32
Rode wijn 32
Waterkers 30
Boerenkool 23
Boekweit 23
Appels 19
Cranberries 15
Zwarte pruimen 12
Zoete aardappels 10

Kijk ook op: https://www.ahealthylife.nl/de-top-12-voedingsmiddelen-met-de-meeste-quercetine en http://www.preventievegezondheidszorg.com/quercetine.php.

Zink

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is normaal ongeveer 9 mg per dag. Voor een boost aan je immuniteit is 15 mg per dag nodig. Ook hier geldt dat je dit via een supplement kan innemen, maar je kan ook voldoende van de volgende voedingsmiddelen tot je nemen.

  • Vlees
  • Kaas
  • Graanproducten
  • Noten
  • Schaal- en Schelpdieren: oesters, garnalen en mosselen.

Kijk op https://www.ahealthylife.nl/de-top-12-voedingsmiddelen-met-de-meeste-zink/ Voor de hoeveelheden mg Zink per 100 gram van het voedingsmiddel.  

Vitamine C

Vitamine c is de gangbare naam voor ascorbinezuur. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Vit C is 65 tot 90 mg per dag. Voor een boost aan je immuniteit kun je gaan tot 1000 of zelfs 2000 mg per dag. Eet vooral veel fruit, fruit, fruit en verse (biologische) groente, groente, groente en groente.

Kijk op: https://www.ahealthylife.nl/de-top-12-voedingsmiddelen-met-de-meeste-vitamine%20C/ voor de hoeveelheden mg Vitamine C per 100 gram van het voedingsmiddel.   

Vitamine D

Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is goed voor de groei en behoud van stevige botten en tanden. Vitamine D speelt verder een rol bij de goede werking van spieren en het immuunsysteem!
Vitamine D wordt door de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. In de winter ontstaat daarom eerder een Vitamine D tekort. Ook bij het ouder worden verliest de huid het vermogen om Vitamine D aan te maken. Je lichaam kan onder invloed van direct zonlicht op je huid 70-90 % van de benodigde hoeveelheid vit D aanmaken. Dus wanneer de zon schijnt: ontbloot zoveel mogelijk je huid!

Vitamine D zit van nature in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Vlees en eieren leveren ook vitamine D, maar minder dan vette vis.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Vitamine D is 10 tot 25 mcg. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Vitamine D om je immuniteit een boost te geven voor een volwassene is wel 100 mcg.

Kijk op: https://www.ahealthylife.nl/de-top-12-voedingsmiddelen-met-de-meeste-vitamine%20D/ voor de hoeveelheden mcg. Vitamine D per 100 gram van het voedingsmiddel.   

Kijk ook op https://zelfzorgcovid19.nl/aanvullen voor de inname van supplementen. Wanneer je supplementen gebruikt zoek dan wel naar supplementen op natuurlijke basis, chemische varianten hebben weer extra bijverschijnselen.

3. Wanneer je lichte verschijnselen van verkoudheid / griep krijgt of hebt, misschien veroorzaakt door Covid-19

Wanneer je een lichte infectie hebt kun je maximaal 14 dagen bovenstaande voedingsstoffen in hogere dosis via supplementen innemen. (Zoek dan wel naar supplementen op natuurlijke basis, chemische varianten hebben weer extra bijverschijnselen.) Wanneer je al medicijnen gebruikt raadpleeg dan altijd eerst je huisarts!

Quercetine: 4000 mg per dag innemen i.c.m. vitamine C, zink en vet (bijvoorbeeld pindakaas, kaas, worst, vette vis).
Zink: 50 mg per dag
Vitaminen C: 8000 mg per dag
Vitaminen D 150 mcg per dag

Aanvullen met Broomhexine 24-48 mg per dag
Broomhexine is onder verschillende merken vrij verkrijgbaar in de apotheek of drogist. In de vorm van tabletten of (hoest)drank. Het verdunt taai slijm in de longen. Het wordt onder meer gebruikt bij longziekten, COPD en taaislijmziekte.

Kijk op https://zelfzorgcovid19.nl/ondersteunen/ voor het overzicht

4. Wanneer je ziek bent door Covid-19

Neem contact op met je huisarts!

5. Te weten wat je ook kan doen wanneer een besmetting door het Covid-19 virus een feit is en wanneer je nog in de eerste fase bent van de ziekte.

Ja, dit valt duidelijk buiten het gebied waar GRASVitaal zich mee bezig houdt. GRASVitaal houdt zich immers bezig met preventie en hooguit met het verzachten van de effecten bij chronische aandoeningen. Daar valt het ziek zijn door het COVID-19 virus niet onder. We houden ons alleen bezig met adviezen over voeding en het gebruik van supplementen op natuurlijke basis om ziekte te voorkomen.

Helaas is het zo dat de behandeling bij ziekte door COVID-19 pas gestart wordt wanneer de ziekte verergert. De behandeling wordt pas opgepakt in de 2de lijn, dus wanneer een ziekenhuisopname noodzakelijk is.

Ik vind nergens adviezen over wat je kan doen om verergering van de ziekte te voorkomen na besmetting. Op de site van de rijksoverheid wordt je bij deze vraag doorverwezen naar de site va het RIVM. Daar krijg je alleen adviezen hoe je verspreiding van COVID-19 moet voorkomen. Maar geen enkele tip over wat je zelf kan doen om te voorkomen dat de ziekte bij jou erger wordt. Behalve dan wachten, wachten en wachten en je houden aan voorschriften, waaronder jezelf te isoleren van anderen.   

Behandeling door de eerste lijn, de huisarts, wordt nog niet toegepast. De kennis van 13000 huisartsen in Nederland wordt helaas nog niet ingezet om in een vroeg stadium de ziekte de kop in te drukken. Onder het motto “voorkomen is beter dan dat het erger wordt” vind ik dat wel wenselijk. Er wordt wel onderzoek gedaan naar “vroegbehandeling” door de huisarts, alleen zijn er nog geen wetenschappelijk bewezen methoden die door het NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) wordt geadviseerd.    

Wel zijn er veel ervaringen van huisartsen (in binnen en buitenland) met het inzet van HCQ (Hydroxychloroquine). Wanneer je daar meer over wilt weten kijk op; https://zelfzorgcovid19.nl/vroegbehandeling-met-hydroxychloroquine-werkt-bij-patienten-met-een-hoog-risico-iets-anders-zeggen-is-gevaarlijk/   Er zijn in Nederland alleen al 141 medici en paramedici die achter dit middel staan wanneer dit in een vroeg stadium van ziekte door COVID-19 wordt ingezet! Het NHG raadt het gebruik van HCQ vooralsnog af. Het schijnt wettelijk wel mogelijk te zijn. Het loont zeker de moeite om de berichtgeving op deze website en natuurlijk ook die uit de reguliere geneeskunde in de gaten te houden. Tenminste wanneer je kritisch mee wilt kijken naar wat jou in het geval van vastgestelde ziekte wel en niet geadviseerd wordt en wat er mogelijk is. Overleg ook met je huisarts wat je ondertussen het beste kan doen om erger worden te voorkomen. Ja, de medici zijn het wereldwijd niet met elkaar eens. Welke keuzes jij maakt, daar ga jij over. Je bent in elk geval niet afhankelijk van één bron.  

Wanneer een organisme angst ervaart, vernauwen de zintuigen en verminderd het oriëntatievermogen. Dit geldt voor individuele mensen en dieren, maar ook voor groepen, kuddes mensen en hele landen. Geloof niet klakkeloos alles wat je hoort; niet wat hier geschreven staat, niet wat een groep zegt; overheid of tegenstanders daarvan, wijsneuzen en betweters. Vertrouw op je zelf!

Als toetje nog een verfrissend en “ventilerend” interview met arts, epidemioloog en emeritus hoogleraar Menno Jan Bouma. Hij geeft een duidelijke uitleg over hoe vi
russen (waaronder het COVIS-19 virus)werken. Hij praat ons even bij:

‘Virussen zijn net inbrekers. Je moet ze staande houden bij de voordeur’.

Veel frisse lucht, goede ventilatie en een goed werkend immuunsysteem.  Aan het einde van interview:

“Ja, corona is een nieuw virus. Maar ik wil ervoor pleiten om van angst naar vertrouwen te gaan. De broertjes en zusjes van het coronavirus tellen we onder onze ‘middelzware wintergriep’. Wereldwijde paniek is niet nodig. Met de veel ernstigere infecties die je in de tropen ziet gaan de mensen in het algemeen veel rationeler om.”

En zoals Rutte zegt:  “Gebruik je gezonde verstand”!

 Ik wens je rust en een helder bewustzijn dat zich laat leiden door vertrouwen.         

Bijsluiter

GRASVitaal richt zich op preventie om ziekte te voorkomen! Deze informatie is niet ter vervanging van een consult of behandeling bij ziekte. De geboden informatie kan niet worden gezien als vervanging van een consult of een behandeling bij een huisarts of specialist, maar is slechts een bron van algemene informatie. Raadpleeg bij lichamelijke- of psychische klachten altijd of minstens ook je eigen huisarts.

Nog meer informatie

GRASVitaal ziet vitaliteit als levenskracht die voor energie, groei, ontwikkeling en gezondheid zorgt. Omgekeerd zorgt een goede gezondheid voor optimale vitaliteit.

GRASVitaal houdt zich bezig met Bewustwording, Beweging, Voeding (eten en frisse lucht), Hartzaken (verbinding met jezelf en de ander) Inspiratie en Doelen stellen (zie ook www.grasvitaal.nl). Alles in dienst van onze vitaliteit.
We doen dat vanuit een holistische visie. GRASVitaal maakt daarbij gebruik van Oosterse (o.a. Traditionele Chinese Geneeswijzen) en Westerse kennis. Onze geest, brein, organen, zenuwstelsel, immuunsysteem, bewegingsstelsel, bloed- en energievoorziening, ons gevoel van welbevinden, onze emoties, onze omgeving, alles beïnvloedt en heeft verband met elkaar.

We geven algemene tips om Bewustzijn te vergroten in onze omgang met Beweging, Voeding, Hartzaken, Inspiratie en Doelen stellen. De tips dienen om ziek zijn te voorkomen of te verlichten en vitaal te blijven.

In het oude China werd de dorpsdokter alleen betaald wanneer de mensen gezond bleven. Wanneer ze ziek werden deed hij het niet goed en stopte zijn inkomen! Misschien een idee voor hier?

Alle tips zijn gebaseerd op kennis en ervaringen. Veel hangt verder af van hoe vitaal jij bent en wat jou in jouw situatie het beste helpt. Bepaal zelf welke tip voor jou interessant is om uit te proberen en ervaar zelf wat het effect op jou is.
Wil je een advies, traject of behandeling op maat: bel of mail me en we maken zo nodig een afspraak. Misschien is alleen dat telefoontje voldoende. Dan zijn er geen kosten aan verbonden. Tarieven voor afspraken en behandelingen: Live, per videobellen of per telefoon: € 0,50 tot € 1,50- per minuut. Afhankelijk van je inkomen!

Ik werk samen met een groot netwerk van therapeuten en coaches die ook holistisch werken. Wanneer mijn tips of behandelingen niet voldoende zijn of wanneer deze bij voorbaat niet aansluiten bij wat jij nodig hebt, verwijs  ik je door!

CONTACT

Dirk Keuning; 06-83679031; dirk@grastraining.nl; via contactformulier.

Kijk anders ook even op https://grastraining.nl/grasvitaal/   

Volg de komende tijd nieuwe tips op gebied van Vitaliteit: facebook

Meer weten over Dirk: https://grascoaching.nl/over-dirk