De visie van GRAS is dat:
- Ontwikkeling op gang komt door een andere houding aan te nemen. Zowel letterlijk (stevig staan en ontspannen staan), als figuurlijk (inzicht krijgen in eigen gedrag en ander gedrag waar nodig uitproberen). Ontwikkeling vraagt innerlijke – en uiterlijke beweging.
- Communicatie en vitaliteit afhankelijk van elkaar zijn; elkaar beïnvloeden.
Voorwaarden voor die beweging volgens de visie van GRAS:
- optimaal contact tussen trainer en deelnemers
- veiligheid om nieuw gedrag uit te proberen
- duidelijkheid in richting (wat moet er bereikt worden)
- gelijkwaardige communicatie.
- een veilige leeromgeving
- milde en duidelijke feedback; niet voorzichtig en wel zorgvuldig
- Humor en plezier
- veel aandacht voor uitproberen en experimenteren; wat werk niet en wat werkt wel?
In trainingen gaan we volgens deze visie uit van de volgende stappen:
- Wat doe je al goed?
- Wat kan minder en wat kan meer?
- Wat wil je nog beter kunnen?
- Wat wil je liever of wat wil je echt?
- Welke invloed heb je daar zelf op?
- Wat is je doel? Welke resultaten wil je bereiken?
- Hoe ziet, hoort, voelt het resultaat?
- Wat kun je al om dat resultaat te kunnen halen?
- Welke hulpmiddelen heb je nog meer nodig?
- Is je doel haalbaar, zo nee: stel kleinere haalbare doelen.
- Wat zijn de gevolgen voor jou en je omgeving wanneer je doel gehaald is?
Of het nu om individuele- of team gerichte veranderingen gaat, GRAS werkt vanuit de visie dat bewustwording van huidige ineffectieve patronen helpt om deze patronen te kunnen beïnvloeden en nieuwe te ontwikkelen.
We maken in de bijeenkomsten een “elastiek” tussen huidige en gewenste situatie. Deelnemers dagen we uit om te “stretchen”. We zorgen in de trainingen voor voldoende spanning naar dat wat ontdekt en geleerd kan worden en waken voor overspanning. Uitdagingen blijven dan haalbaar.
We werken met milde en duidelijke confrontaties en feedback en houden van humor en plezier tijdens de trainingen.
GRAS werkt met en op basis van 0.a de volgende theorieën en modellen:
- Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP), Transactionele Analyse (TA) en Systemisch werken (zie beschrijving Phoenixopleidingen)
- Ervarend leren
- Stressinoculatieprincipe van Meichenbaum
- Somatic experience (SE) Neuro Affective Relational Model (NARM)
- Mindfulness
- En verder: Bateson (De logische niveaus van), Covey, KOLB, Roos van Leary, Rationele Emotieve Therapie (RET) en Geweldloos Communiceren (Rosenberg)