Naam training open inschrijving
Met oplossingsgericht communiceren daag je de ander op een positieve manier uit om met oplossingen te komen. Met andere woorden: je stimuleert het oplossend vermogen en het eigenaarschap van de ander. Als je klant (of een collega) een probleem ervaart, dan is het vaak verleidelijk om zelf met een oplossing te komen. Omdat je graag helpt en omdat je al (veel) vaker met dat bijltje gehakt hebt. Als jij het zelf oplost is het snel klaar en weet je in ieder geval dat het goed gedaan is. Je kauwt het antwoord eigenlijk een beetje voor. Maar is dat uiteindelijk ook het beste voor degene die het probleem ervaart?
Coachend communiceren
Je doelen halen door ‘niets’ te doen
Bij oplossingsgericht communiceren ga je samen met de ander op zoek naar wat die persoon wil veranderen en nodig heeft. Het is je uitgangspunt dat je de ander niet hoeft te helpen om te communiceren. Je weet dat de ander voor zichzelf op kan komen, zoals jij dat ook kan en doet. Met deze houding ben je in staat om op een gelijkwaardige manier de ander ‘in contact’ uit te dagen om zelf verantwoordelijkheid voor richting en keuzes te nemen. Eigenaarschap noemen we dat ook wel.
Voor wie?
Misschien merk je tijdens gesprekken weleens dat je op het puntje van je stoel zit en de ander maar niet naar jou wil luisteren. Dat je de neiging hebt om steeds harder te gaan werken in je communicatie met de ander. Of je ergert je aan het passieve gedrag van de ander, die steeds maar weer in die slachtofferrol schiet. Dan is deze training echt wat voor jou, zeker als je meer vanuit een ‘luie’ rol wil leren om met de ander te communiceren, zodat die actief wordt.
Inhoud van de training
- Gelijkwaardige communicatie.
- Contact maken en houden.
- Fasen; van probleem naar uitdaging.
- Vragen, luisteren, samenvatten en doorvragen.
- De droomvraag, stap voor stap.
- Schaalvragen en de cirkeltechniek.
- Complimenteren.
- Zichtbaar maken van eerdere successen.
- Hulpbronnen en het rolmodel.
- Aandachtspunten en structuur van het gesprek.
- Niveaus van communicatie.
- Omgaan met weerstand.
OPZET VAN DE TRAINING
Intake
We inventariseren vooraf je motivatie, leerwensen en verwachtingen. Dat doen we schriftelijk. De trainer gebruikt deze input om focus in het programma aan te brengen.
Als we naar aanleiding van de intake vragen hebben, dan nemen we telefonisch contact met je op. Ook als we twijfelen of je leerdoelen bij de training passen. Want we vinden het belangrijk dat je met de juiste verwachtingen aan de training begint.
Als we denken dat we een beter passende training voor je hebben, dan bespreken we dat ook met je. En als we helemaal geen passend aanbod hebben bij jouw leervraag, dan zeggen we dat ook eerlijk. Want dat duurt het langst, nietwaar.
Heb je zelf vooraf nog vragen, dan ben je natuurlijk ook van harte welkom om contact met ons op te nemen. Bel of mail ons gerust.
Trainingsduur
De training bestaat uit 2 dagen met een tussenliggende praktijkperiode
Aantal deelnemers
Min. / max. aantal deelnemers: 4 – 10
Locatie
De training wordt gegeven in de regio Amersfoort.
De exacte locatie wordt ± 1 maand vóór de startdatum bepaald en met de deelnemers gecommuniceerd.
Aanpak
Gedurende deze twee dagen krijg je een praktische en persoonlijke training, waarin je je huidige communicatie onder de loep neemt en veel gaat oefenen en experimenteren met nieuwe vormen van communicatie. Je gaat hard werken om een ‘luie’ houding aan te kunnen nemen. De noodzakelijke theorie doen we compact en praktijkgericht. Want leren doe je bij ons vooral op een praktische manier.
Resultaatgericht Maatwerk
Niet het programma, maar het resultaat is leidend. De trainer sluit aan op de leerwensen van de deelnemers. De inhoud van de training is gebaseerd op de intakes én op wat er tijdens de training gebeurt en ontstaat. Het is dus mogelijk dat we iets afwijken van het weergegeven programma. Wij noemen dat resultaatgericht maatwerk.
OPTIE BIJ DEZE TRAINING
Coachingspakket
Gun jezelf een extra en flinke steun in de rug in je ontwikkeling met je persoonlijke coach.
Met je eigen coach blijf je na de training scherp op je leerdoelen, zodat je leerrendement optimaal is.
Oefenlab
Geef een extra en stevige impuls aan je ontwikkeling en kies voor het Oefenlaboratorium.
Praktisch oefenen met een trainingsacteur: beetje spannend, best leuk, enorm leerzaam, supereffectief!
Na de training …
- Ken je je eigen valkuilen waardoor jij (nu nog) zaken voor de klant oplost.
- Kun je je klant ondersteunen en coachen bij het formuleren van zijn/haar hulpvraag.
- Ben je in staat om via verschillende technieken eigenaarschap bij de ander te stimuleren.
- Ga je uit van een gelijkwaardige relatie en help je alleen als je een duidelijke hulpvraag hebt gekregen, de anders iets echt niet kan en wanneer het natuurlijk binnen je takenpakket valt.
- Kun je omgaan met weerstand en hulpeloos-slachtoffer gedrag
… en heb je de volgende competenties ontwikkeld
- Communicatie
- Eigenaarschap
- Coachen
- Omgaan met weerstand