Tji Kong van GRAS

Wat is Tji Kong?

Tji Kong (of eigenlijk Qi Gong; oefeningen voor de energie) is een bewegingsvorm die afkomstig is uit het oude China. Deze energie gevende bewegingsvorm wordt nu nog in veel ziekenhuizen in China gebruikt om de gezondheid en vitaliteit te verbeteren en achteruitgang en ziekten te voorkomen.
Qi Gong is gemakkelijk te leren en je merkt snel resultaten. De bewegingen zijn door iedereen, op ALLE leeftijden, uit te voeren.
We werken via Qigong aan de samenwerking tussen beweging, ademhaling en concentratie. Je voelt je daardoor fysiek en mentaal fitter. De energie is letterlijk te voelen.
Alle oefeningen zijn gericht op het (terug) vinden van maximale en oorspronkelijke bewegingsmogelijkheden van jouw lichaam. Vastzittende en ziekmakende patronen lossen makkelijker op.

Wie of wat is GRAS

GRAS is als trainingsbureau gespecialiseerd in communicatietrainingen en stressreductie. Bij de Qi Gong sessies van GRAS richten we ons vooral op het verminderen van stress en het voorkomen van ziekte (als gevolg van stress). Het lichaam wordt hiervoor als middel ingezet. Dirk Keuning leidt de Qi Gong Sessies. Hij studeert dit jaar af als Vitaliteits- en Qi Gong Therapeut aan het CNGO te Tilburg.   

Wat levert Qi Ging op voor je gezondheid?

  • Weerstand verhogend, fysiek als mentaal en emotioneel
  • Verbeterde lichaamshouding
  • Lenigheid en motoriek
  • Balans, timing en coördinatie (valpreventie)
  • Soepelere gewrichten
  • Lagere hartslag
  • Lagere bloeddruk
  • Betere ademhaling
  • Hogere weerstand, verhoogde afweer, immuunsysteem werkt beter
  • Afvalstoffen worden makkelijker afgevoerd
  • Betere nachtrust
  • Afbraak cholesterol
  • Verbeterde concentratie en focus
  • Minder ervaren van pijn en meer ervaren van rust en in “zijn”
  • Parasympathische (rustgevende) zenuwstelsel komt meer aan bod
  • Kalmeert de sympathicus, die ons in een vecht-vlucht reactie houdt
  • Daling stresshormonen: cortisol
  • Verbetering van de spijsvertering
  • Bevorderen van ervaren van de werkelijkheid, beide voeten op de grond
  • Positievere vooruitzichten, loskomen van negatieve spiraal
  • Vergroten van zelfvertrouwen
  • Scherper en verhoogde aanwezigheid en bewustzijn van de omgeving
  • Meer energie
  • Energie harmoniseren en verspreiden
  • Ontspanning van en rust in lichaam en geest
  • Verminderd irritatie
  • In moeilijke situaties beter bij jezelf kunnen blijven
  • Beter voelen wat je wil
  • Intuïtie wordt versterkt
  • Minder pijnklachten
  • Minder stress
  • Minder last van oude emoties
  • Betere bloedcirculatie
  • Verbeterde ademhaling
  • Hormonen waardoor jij je gelukkig voelt worden aangemaakt
  • Versterkt de werking van je natuurlijk aanwezige levenskracht
  • Bevordert creativiteit en nieuwe manieren van denken
  • Maakt door dagelijkse oefeningen tot 40% meer grijze stof (voor verwerken van de informatie) in de hersenen aan.
  • Maakt vastzittende patronen, routines en gewoontes makkelijker los
  • Een gevoel van welbehagen

Voor Wie

Tji Kong van GRAS is voor oud en Jong!  Qi Gong is voor iedereen die aan één van de bovenstaande effecten wil werken. Alle bewegingen kennen een eenvoudige opbouw en zijn door iedereen van ALLE leeftijden uit te voeren. Alle oefeningen worden staand uitgevoerd. Wanneer je dat niet lang vol kan houden, neem je een stoel, kruk, of iets mee waar je op kan zitten. Bijna alle oefeningen zijn ook in aangepaste vorm zittend uit te voeren!

Globale opzet per sessie

  • Losmaakoefeningen
  • Aandacht voor basishouding: staan, houding, spierontspanning, ademhaling, mentale aandacht
  • Losse eenvoudige Qi Gong bewegingen
  • Inoefenen van series
  • Tips voor dagelijks onderhoud tussen de sessies door
  • Op verzoek individuele tips

Duur en kledingadvies

Duur: De sessies duren 1 tot 1,5 uur, afhankelijk van de groep.
Kledingadvies: Makkelijk en ruim zittende kleding. Zorg bij temperaturen beneden de 16 graden voor voldoende warme kleding, in lagen, zodat je wat uit en aan kan trekken. Platte schoenen zonder hakken en wanneer nodig sokken om de voeten warm te houden.      

Speciaal voor alle Yogi

Yoga is iets meer fysiek en intern gericht. Qigong is ook intern gericht maar meer een energietraining. De bewegingen bij Qi Gong zijn klein en eenvoudig en doe je meestal staand. De nadruk ligt bij Qigong op het laten stromen en reguleren van energie.

Overeenkomsten: Beide zijn een fysieke training met een gunstig effect op o.a. : spieren, pezen, bindweefsel, gewrichten, organen, zenuwstelsel, bloeddruk, spijsverteringssysteem, energiestroom van/in het lichaam, balans lichaam en geest.

  • ademhaling speelt grote rol
  • gericht op flexibiliteit
  • stressreductie
  • gezondheid en vitaliteit
  • mind-body oefeningen
  • versterkt de lichamelijke kracht
  • emotioneel en mentaal welbevinden
  • concentratie en aandacht zijn belangrijk bij de uitvoering van de houdingen/ bewegingsvormen
  • luisteren naar je eigen lichaam om grenzen te herkennen en te erkennen
  • meditatie of bewuste ontspanning is een onderdeel van elke sessie
  • werken met (levens)energie
Yoga Qi Gong
Ontstaan in India zo’n 5000 jaar geledenOntstaan in China zo’n 5000 jaar geleden
Standen worden voor een bepaalde tijd aangehoudenStanden houden zelden een bepaalde tijd aan. Er is een continue stroom van beweging
Kan fysiek het nodige vragen Lage fysieke drempel om deel te nemen. Geschikt voor alle niveau’s
Ondersteund de houding met de ademhaling Ademhaling wordt gebruikt om energie te genereren, te verspreiden en op te slaan
Veel standen worden uitgevoerd vanuit een niet-staande positie Wordt altijd uitgevoerd in staande positie
Heeft een geweldloos karakterHeeft ook een geweldloos karakter en heeft verbanden met niet aanvallende gevechtskunsten die gericht zijn op meebewegen en verdedigen
De mat die gebruikt is de grens De wereld om je heen is de grens
Stretch om te ontspannenOntspannen in de stretch

Nog meer informatie

Wil je nog meer weten over bewegingen die voor meer vitaliteit en gezondheid zorgen of waar je moet letten wanneer je de bewegingen uitvoert, stel dan je vraag via het contactformulier of stuur een mail naar dirk@grastraining.nl

We geven informatie over gezonde voeding, leefstijl en stresspreventie!

Wanneer je andere vragen hebt over vitaliteit: neem gewoon contact op zoals hierboven aangegeven of bel me: 06-83679031. Wanneer nodig spreken we dan af voor een kort gratis coachingsgesprek.      

Kijk anders ook even op https://grastraining.nl/grasvitaal/   

Volg de komende tijd nieuwe tips op bovenstaande onderwerpen op facebook

Dirk Keuning studeert juni 2020 af als Vitaliteitstherapeut, geënt op traditionele Chinese geneeswijzen. Hij put zijn kennis verder uit zijn opleiding Medische Basis Kennis afgerond in 2019 en zijn opleiding tot scancoach, waarbij energieleer, de basis is. Als trainer-coach heeft hij zich de afgelopen 20 jaar gespecialiseerd in onderwerpen als vitaliteit, stressmanagement en gedragsveranderingen die daarbij ondersteunend werken. Bovenal gebruikt hij zijn ervaring en kennis opgedaan tijdens zijn eigen weg om vitaal te leven.